Opcja ‘Karta USB-1616HS-4 MCC 16-bitowa + liczniki obrotów’ dotyczy pomiarów charakterystyk trakcyjnych, z wykorzystaniem 16-bitowej karty pomiarowej firmy MCC. Po wybraniu tej opcji pojawia się pierwsze okienko dialogowe, pokazane poniżej.



W okienku tym należy podać następujące dane: nazwa maszyny, nr maszyny, bieg, długość odcinka pomiarowego oraz kalibrację. Na podstawie zawartości pól: nazwa maszyny, nr maszyny i aktualnej daty, generowana jest nazwa pliku, w którym zapisywane są wyniki pomiarów. Jeżeli długość wygenerowanej nazwy z uwzględnieniem rozszerzenia ‘.mec’ przekroczy wartość 30 znaków, wówczas pojawi się komunikat pokazany poniżej:



Po zatwierdzeniu danych program przechodzi do kolejnego okienka znanego na przykład z opcji ‘Pomiary_dowolne | Karta USB-1616HS-4, 16 bitowa - Rejestrator_16kan - wersja rozszerzona’, które należy odpowiednio wypełnić. Czas pomiaru należy przyjąć tak duży, jaki maksymalnie może wystąpić podczas pomiaru.



Po naciśnięciu przycisku ‘Dalej’ otwiera się kolejne, również znane okienko, w którym (ze względu na możliwość zatrzymania pomiaru w dowolnym momencie) musi być zaznaczona opcja ‘Podgląd podczas pomiaru’ (standardowo włączona).



Wybranie przycisku ‘Start’ uruchamia pomiar, którego przebieg można obserwować na bieżąco.



W dowolnej chwili można zakończyć dany pomiar naciskając przycisk spacji. Po przerwaniu pomiaru, pojawia się kolejne okienko dialogowe, pokazane poniżej.



W okienku tym wyświetlane są w pierwszym wierszu następujące informacje: minimum, maksimum, wartość średnia mierzonego sygnału. Poniżej wyświetlane są: wartość siły w [kN] (wyznaczana na podstawie wartości średniej mierzonego sygnału z uwzględnieniem kalibracji) oraz niepewność pomiaru siły. Niepewność pomiaru siły traktowana jest jako niepewność standardowa średniej arytmetycznej. W kolejnym wierszu znajdują się pola edycyjne, w które należy wstawić: czas przejazdu w [s], odczyt z licznika silnika i licznika turbiny. Wpisanie czasu przejazdu powoduje wyświetlanie w kolejnych okienkach, prędkości w [m/s] oraz mocy w [kW]. Pomiędzy polem edycyjnym czasu przejazdu a polami prędkości i mocy występuję pełna interakcja (wprowadzenie jakiejkolwiek cyfry do pola czasu przejazdu powoduje natychmiastowe zmiany w wartościach prędkości i mocy). Wprowadzenie wartości licznika silnika i licznika turbiny daje w efekcie obliczenie wartości przełożenia kinematycznego ik.

W omawianym okienku mamy do dyspozycji trzy opcje: ‘Zestawienie’, ‘Zatwierdź’, ‘Zrezygnuj’, które omówiono poniżej.

Użycie przycisku ‘Zatwierdź’ powoduje zapisanie wyników w pliku, którego nazwa jest kombinacją trzech zmiennych: nazwy maszyny, numeru maszyny i bieżącej daty. Plik ten ma rozszerzenie ‘.txt’. Na przykład ‘510C_12345_2012.12.15.txt’ oznacza plik, w którym zapisano wyniki badań charakterystyk trakcyjnych dla ładowarki ‘510C’ o numerze fabrycznym ‘12345’ i jest to zapis dla pomiarów wykonanych w dniu 2012.12.15.  Pomiary na poszczególnych biegach mogą być dowolnie ze sobą mieszane w czasie. Po zapisie wyników do pliku następuje przejście do ponownego pomiaru.


Przycisk ‘Zrezygnuj’ prowadzi do zakończenia pomiarów.


Po naciśnięciu przycisku ‘Zestawienie’ jest wyświetlane kolejne okienko dialogowe, jak na rysunku poniżej. Wyświetlane są wyniki tylko dla biegu, na którym odbywa się aktualny pomiar (w poniższym zestawieniu pokazano przykładowe, nie pochodzące z pomiarów wyniki):



W okienku tym umieszczane są wyniki pomiarów wykonanych w aktualnej sesji pomiarowej. Wyświetlane są następujące wielkości:


#

znak wskazujący ostatni pomiar

nr     

numer pomiaru

bieg   

bieg

v   

prędkość [m/s]

F   

siła [kN]

P       

moc [kW]

Ns    

obroty silnika [obr/min]

Nt      

obroty turbiny [obr/min]

ik       

przełożenie kinematyczne

nF     

niepewność pomiaru siły [kN]


Znak '#' w pierwszej kolumnie wskazuje ostatni pomiar. Ponieważ rekordy w okienku są sortowane według prędkości, przy dużej ilości rekordów (pomiarów) rekord z wynikami ostatniego pomiaru może być niewidoczny. Aby go odnaleźć należy posłużyć się paskiem przewijania.

Równocześnie, na ekranie, w tle pojawia się okienko graficzne, w którym prezentowane są przebiegi siły, mocy, obrotów silnika, obrotów turbiny, przełożenia kinematycznego oraz niepewności pomiaru siły w funkcji prędkości jazdy, w kolejnych pomiarach.



Przebiegi zmiennych rysowane są dynamicznie – każda zmiana danych, wybranie przycisku czy zaznaczenie pola wyboru w okienku ‘Wyniki pomiarów’, powoduje natychmiastową zmianę wykresu. Automatycznie skalowane są osie, zmieniane opisy osi układu współrzędnych oraz opisy zmiennych. Okienko dialogowe można dowolnie przesuwać po ekranie, tak aby mieć dobry dostęp do przebiegów na wykresie.



W okienku dialogowym można zaznaczać poszczególne wiersze i używając przycisku ‘Usuń’, kasować niewłaściwe zapisy pomiarów. Po usunięciu dowolnego wiersza numeracja pozostałych jest zmieniana, skojarzone z nimi pliki pomiarowe są kasowane z dysku a równocześnie z wykresu usuwane są odpowiednie punkty pomiarowe. Wykresy przebiegów oraz ich opisy są malowane identycznymi kolorami i są przedstawiane za pomocą symboli (kółka), przy czym punkty z aktualnego pomiaru są zamalowanymi kwadratami. Po zaznaczeniu w okienku dialogowym opcji ‘Rysuj linie’, punkty pomiarowe są łączone liniami. Przykładowo poniżej pokazano przebieg przełożenia kinematycznego ‘ik’, z wyłączona opcją  ‘Rysuj linie’:



Wybranie przycisku ‘Dalej’ powoduje uruchomienie nowego cyklu pomiarowego.


Jeżeli zakończymy na określonym etapie pomiary i w tym samym dniu będziemy je kontynuować, to program rozpozna automatycznie z jakiego pliku wynikowego ma korzystać i w okienku ‘Wyniki pomiarów’ (zestawienie) umieści wszystkie skorelowane, poprzednie wyniki dla biegu, na którym odbywa się pomiar.