Ten fragment oprogramowania pozwala na automatyczną interpretację i ocenę jakości hamulców na podstawie wyników pomiarów siły na pedale hamulca, ciśnienia w układzie hamulcowym oraz przemieszczeń i prędkości, wykonanych za pomocą czujnika optycznego Correvit L-400 oraz karty pomiarowej PCMCIA (IOtech).

Po wybraniu opcji 'Raporty | Badania hamulców | Badanie hamulców wg normy PN-EN ISO 3450', na ekranie pojawia się okienko dialogowe:



W okienku tym należy wypełnić danymi pola edycyjne (lub wybrać dane z zestawów wstępnie zdefiniowanych). Dane te zostaną wykorzystane w tekście raportu z badań. Okienko dialogowe jest podzielone na kilka części. Pierwsza z nich dotyczy typu maszyny i podaje się tutaj informacje identyfikujące maszynę oraz stan układu hamulcowego. Druga część dotyczy rozkładu mas maszyny, zatwierdzonego przez producenta oraz podczas badań. W kolejnym fragmencie ujęto dane dla ogumienia, obejmujące rozmiar, liczbę przekładek, typu bieżnika i ciśnienie. Następnie opisany jest układ hamulcowy: typ układu hamulcowego, rodzaj hamulców (tarczowe, bębnowe), typ sterowania i typ zwalniacza. Kolejna część opisuje tor pomiarowy czyli rodzaj nawierzchni i pochylenia podłużne i poprzeczne. Ostatni fragment okienka dialogowego pozwala na wybranie lub wpisanie (wklejenie) folderu z danymi pomiarowymi oraz wybór plików pomiarowych do analizy. Wybór folderu pomiarowego może być wykonany za pomocą małego przycisku […], umieszczonego tuż za polem edycyjnym Folder z plikami pomiarowymi. Po naciśnięciu tego przycisku, na ekranie pojawia się kolejne okienko umożliwiające wybór folderu zawierającego pliki pomiarowe.



Nazwa pliku, w którym generowany jest raport tworzona jest automatycznie z wykorzystaniem nazwy maszyny (na przykład Raport_ham_510C.txt). Jeżeli w folderze pomiarowym istnieje już plik raportu o identycznej nazwie, wówczas na ekranie pokazuje się okienko ostrzegawcze, informujące że raport o takiej nazwie już istnieje i pytanie czy go zastąpić. Jeśli wybierze się opcję nie, wówczas generowany jest plik raportu o identycznej nazwie, jaka już istnieje, z dodatkowym licznikiem ( _1, _2,…itd.).



Kolejne okienko zawiera informacje dotyczące rodzaju pomiaru oraz rozkładu kanałów pomiarowych istotnych z punktu widzenia tworzonego raportu. Wybiera się opisy dotyczące: obciążenia maszyny, typu hamowania i stanu hamulców. Druga sekcja okienka dotycząca kanałów pomiarowych, pozwala na wskazanie kanału pomiarowego na którym była rejestrowana określona wielkość. Dodatkowo możliwe jest zdefiniowanie wartości zmierzonych wielkości w punktach charakterystycznych, na przykład wartość początkowa siły, od której przyjmujemy zadziałanie hamulca. Naciskając przycisk Wstecz, można wrócić do poprzedniego okienka dialogowego, natomiast wybór przycisku Anuluj spowoduje zakończenie pracy z opcja Badania hamulców. Przycisk Wykonaj uruchamia obliczenia.

Obliczenia mogą być wykonane dla trzech wariantów; uwzględniamy sygnały:

1. siła na pedale hamulca, ciśnienie, prędkość jazdy i przemieszczenie,

2. siła na pedale hamulca,  prędkość jazdy i przemieszczenie,

3. ciśnienie, prędkość jazdy i przemieszczenie.

W okienku dialogowym znajdują się między innymi znaki większości i mniejszości. Należy je interpretować następująco. Przykładowo, siła na pedale hamulca w punkcie charakterystycznym 'A' powinna być większa od 2.5 [daN]. Punkty charakterystyczne pokazano na ostatnim rysunku tego paragrafu. Pierwszy wariant obliczeń pokazano poniżej.



W przypadku drugim, sygnał ciśnienia jest wyłączony z analizy.



Trzeci wariant z wyeliminowanym sygnałem siły na pedale hamulca, pokazano na kolejnym rysunku:



Najdokładniejsze wyniki można uzyskać dla pierwszego wariantu obliczeń.


Jeżeli w folderze pomiarowym istnieje plik z opisem kanałów Opis_kan_iot, wówczas program zapyta czy go pozostawić czy też wygenerować plik z nową zawartością. Najczęstszą odpowiedzią jest Nie.



Na ekranie pojawia się zestaw okienek, w których prezentowane są przebiegi zmierzonych wielkości. W tle realizowane są analizy przebiegów i generowane są dane do raportu. Po narysowaniu wszystkich przebiegów, program zapyta czy są one poprawne, czy mogą być uwzględnione w raporcie. Jeśli wybrana zostanie odpowiedź Tak, to wyniki analizy zostaną zapisane w raporcie. Jeżeli jest to kolejny zestaw wyników w danej sesji, wówczas zostaną one dopisane do poprzednich wyników.



W następnym kroku, program zadaje pytanie czy będzie kontynuowana analiza przebiegów, czy ma powrócić do wyboru kolejnego pliku pomiarowego.



Jeśli wybrana zostanie opcja kontynuacji analizy, możliwe będą różne rodzaje  przetwarzania przebiegów, dostępne w programie, na przykład pokazane poniżej.



Po wykonaniu analiz, program zapyta czy kontynuować podgląd zawartości plików. Jeśli wybrana zostanie opcja Tak wówczas analiza będzie kontynuowana a opcja Badania hamulców zostanie wyłączona. W przeciwnym przypadku (Nie), program powraca do okienka dialogowego Badanie hamulców... i całość procesu może być powtórzona.



Poniżej przedstawiono przykładowy wydruk raportu:


*** Sprawozdanie z badań hamulców według normy PN-EN ISO 3450 ***


*** Maszyna:


Rodzaj maszyny

 510C

Producent

 HSW S.A.

Typ

1

Nr fabryczny

 1000

Rok produkcji

 2007

Stan układu hamulcowego

 Dobry


*** Masa maszyny i rozkład masy podczas badań:


Masa

 7900 

Przód

   

Tyl

     


*** Masa maszyny i rozkład masy zatwierdzone przez producenta:


Masa

 7800 

Przód

        

Tyl

        


*** Ogumienie - przód maszyny:


Rozmiar

 16,9 x 24 

Liczba przekładek

 2  

Typ bieżnika

             

Ciśnienie

             


*** Ogumienie - tył maszyny:


Rozmiar

 16,9 x 24 

Liczba przekładek

 1  

Typ bieżnika

             

Ciśnienie

             


*** Układ hamulcowy:


Typ układu hamulcowego

 hydrauliczny

Hamulce

 tarczowe

Sterowanie

 nożne

Zwalniacz

 brak


*** Tor pomiarowy:


Nawierzchnia

 asfalt

Pochylenie podłużne

 .5

Pochylenie poprzeczne

 1



*** Rodzaj pomiaru

=> maszyna bez obciążenia

              

=> hamowanie hamulcem roboczym

              

=> hamulce zimne


 plik pomiarowy => wyniki_2.iot


 punkt 

  t[s]

F[daN]

p[bar] 

V[km/h]

 S[m]







   A 

 2.27 

 1.52 

  0.14 

 38.48 

 211.56

   B 

32.79 

14.80 

  0.42 

 38.17 

 217.08

   C 

33.50 

20.41 

  5.42 

 33.54 

 224.22

   D 

36.20 

17.57 

  5.28 

  0.20 

 236.87


 punkt A - naciśnięcie hamulca

 punkt B - początek wzrostu ciśnienia w układzie hamulcowym

 punkt C - początek stabilnego (maksymalnego) poziomu ciśnienia

 punkt D - zatrzymanie maszyny


 maks. siła

=

21.42

[daN]

 maks. ciśnienie

=

5.50

[bar]

 maks. prędkość 

=

47.52

[km/h]



 prędkość w chwili rozpoczęcia hamowania

=

38.48 [km/godz]




 maks. droga zatrzymania według normy   

=

18.56 [m]

 droga zatrzymania  

=

25.32 [m]


*** Droga zatrzymania nie spełnia wymagań normy !!!



*** Rodzaj pomiaru

=> maszyna bez obciążenia

              

=> hamowanie hamulcem roboczym

              

=> hamulce nagrzane


 plik pomiarowy => wyniki_8.iot


 punkt 

 t[s]

F[daN] 

p[bar] 

V[km/h]

 S[m]







   A 

24.82 

1.52 

  0.20 

 39.64 

 171.81

   B 

25.19 

 13.79 

  0.41 

 38.79 

 175.88

   C 

27.19 

 23.18 

  6.70 

 14.78 

 191.95

   D 

28.34 

 13.66 

  5.51 

  0.20 

 193.84


 punkt A - naciśnięcie hamulca

 punkt B - początek wzrostu ciśnienia w układzie hamulcowym

 punkt C - początek stabilnego (maksymalnego) poziomu ciśnienia

 punkt D - zatrzymanie maszyny



 maks. siła

=

27.78

[daN]

 maks. ciśnienie

=

6.80

[bar]

 maks. prędkość 

=

40.52

[km/h]



 prędkość w chwili rozpoczęcia hamowania

=

39.64 [km/godz]




 maks. droga zatrzymania według normy  

=

19.40 [m]

 droga zatrzymania  

=

22.02 [m]


*** Droga zatrzymania nie spełnia wymagań normy !!!



*** Rodzaj pomiaru

=> maszyna bez obciążenia

              

=> hamowanie hamulcem awaryjnym

              

=> hamulce nagrzane


 plik pomiarowy => wyniki_20.iot


 punkt 

  t[s] 

F[daN] 

 [bar] 

V[km/h]

 S[m]







   A 

 23.78 

  1.52 

  0.17 

 38.62 

 170.81

   B 

 24.04 

 18.44 

  0.44 

 38.03 

 173.55

   C 

 24.82 

 30.14 

  8.06 

 34.21 

 181.57

   D 

 28.43 

 14.53 

  6.25 

  0.20 

 198.57


 punkt A - naciśnięcie hamulca

 punkt B - początek wzrostu ciśnienia w układzie hamulcowym

 punkt C - początek stabilnego (maksymalnego) poziomu ciśnienia

 punkt D - zatrzymanie maszyny


 

 maks. siła

=

33.19

[daN]

 maks. ciśnienie

=

8.16 

[bar]

 maks. prędkość

=

40.83

[km/h]



 prędkość w chwili rozpoczęcia hamowania

=

38.62 [km/godz]




 maks. droga zatrzymania według normy

=

37.33 [m]

 droga zatrzymania  

=

27.76 [m]


*** Droga zatrzymania spełnia wymagania normy


Na kolejnym rysunku pokazano przykładowo charakterystyczne miejsca, w których odczytywane są dane do zestawień: punkt, t[s], F[daN], p[bar], V[km/godz] i S[m]. Miejsca te oznaczono pionowymi liniami z opisami: A, B, C i D.